Ini Kitab " Syarah Usul Al-Tahqiq
" Pada bicara Usuluddin diterjemahkan dia dengan bahasa Melayu oleh
setengah daripada Al-Ulama' as-sohlihin dan tiada hamba dapat akan ketentuan
namanya dengan nas, tetapi telah dikhbarkan hamba oleh "Ba'dha
saqata" bahawa yang menterjemahkan Kitab ini daripada ahli negeri
Patthani.
"Bismillah hirrahmanirrahim" Dengan tolong Allah Ta'ala ku mulai Kitab ini. Ia lah Tuhan Yang Maha Pemurah didalam negeri dunia ini pada mengurniakan rezeki hambaNya zahir dan batin, Jin dan Manusia, Binatang dan Malaikat, Islam dan kafir dan lagi amat sangat mengasihi akan segala hambaNya yang beriman Jin dan Manusia didalam negeri akhirat kemudian. " Segala puji-pujian itu milik bagi Allah Ta'ala, Tuhan seru oleh sekelian alam " " Dan kebajikan akhirat itu tertentu bagi segala orang yang takut mereka itu akan Allah Ta'ala " " Dan Rahmat Allah Ta'ala dan Salam Allah Ta'ala lagi tetap Ia atas Nabi Muhammad iaitu penghulu segala Rasul " " Dan atas segala keluarganya dan segala sahabatnya yang baik lagi suci mereka itu daripada salah " Dan adapun kemudian daripada itu, maka inilah suatu Risalah Usul Tahqiq; ertinya Persuruhan yang melengkapi ia atas pohon Agama. Berkata Ulama "Awalluddin Ma'rifatullah" Ertinya: ‘Pertama-tama ugama itu "Mengenal Allah".. Maka adalah makna ‘Ma'rifat' ertinya "Mengenal" itu ; Ertinya: "Simpulan yang putus; yakni pegangan yang teguh, yang berbetulan ia dengan yang sebenar daripada dalil." Maka adalah dalil itu 2 perkara:- Pertama-dalil Naqli namanya iaitu firman Allah Ta'ala dan Hadis Rasulullah. Kedua -dalil ‘Aqli namanya iaitu menyatakan ia akan keadaan Allah Ta'ala itu. ‘Itiqad atau Pegangan Yang Salah : 1. Jikalau ada seseorang ‘itiqadnya putus tetapi tiada berbetulan ia yang benar, maka BUKAN ia bernama ‘Ma'rifat' ,maka adalah namanya itu seperti itiqad Falsafah; - yang mengatakan alam ini Qadim (Sedia atau jadi dengan sendirinya). 2. ‘Itiqad Qadariah - Qudrat hamba yang baharu ini boleh memberi bekas. 3. ‘Itiqad Nasrani - Mengatakan Nabi Allah Isa a.s itu anak Allah Ta'ala. Dan berbagai-bagai lagi ‘itiqad yang tiada berbetulan bagi yang benar. 4. Jikalau ada seseorang itu ‘itiqadnya putus lagi berbetulan bagi yang benar tetapi TIADA padanya dalil Naqli dan dalil Aqli (akal) maka BUKAN ia dikatakan ‘Ma'rifat' , sebaliknya itu ‘Taklid' namanya, ertinya mengikut-ikut perkataan orang sahaja. ‘Itiqad Yang Benar : Yang dikatakan ‘Ma'rifat' ialah seseorang itu ‘itiqadnya putus berbetulan yang benar dan ADA padanya 2 dalil iaitu Firman Allah Ta'ala (Al-Quran) dan Hadis Rasulullah saw. Asal makna ‘MAKRIFAT' itu - ialah "Membezakan antara yang Qadim dengan Muhadas" Yang Qadim itu :- Zat Allah Ta'ala, Sifat-sifatNya, Efeil-Nya (Perbuatan) dan Asma' (Sempurna Nama atau Kata-kata Allah Ta'ala), yang terkandung pada Kalimah Syahadah Tauhid yakni Kalimah pengakuan mengEsakan Allah Ta'ala iaitu : " AS HADU AL LAA ILAHA ILLALLAH " Ertinya: " Aku ketahuilah bahawasanya Tiada Tuhan Melainkan Allah; itulah Tuhan " Rukun Syahadah itu terbahagi kepada 4 perkara : 1. Mengisbatkan ada Zat Allah Ta'ala. 2. Mengisbatkan ada Sifat (Kelakuan) Allah Ta'ala. 3. Mengisbatkan ada Efeil (Perbuatan) Allah Ta'ala iaitu mengadakan segala "Mumkin" (alam dunia) atau tidak mengadakan segala "Mumkinat" itu. 4. Mengisbatkan ada Asma' Allah - (Sempurna Nama atau Kata-kata bagi Zat) iaitu segala 25 para Rasul itu dari Nabi Allah Adam hingga Nabi Muhammad saw. adalah Kata-kata bagi Zat Allah Ta'ala. - membenarkan segala Perkataan, Perbuatan, Kelakuan dan segala diamnya tiada menyalahi akan Rasul Allah. Fardhu Syahadah terbahagi kepada 2 perkara : 1. Melafazkan Dua Kalimah Syahadah itu dengan lidah pada sekali seumur hidupnya. 2. Menyungguhkan maknanya didalam hati sentiasa selama hidupnya; harus jangan berkata putusan selagi ia berakal. Itulah pertama-tama Fardhu daripada segala fardhu ‘Ain; dahulunya daripada segala ibadat seperti sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, Zakat dan Mengerjakan Haji ke Baitullah dan merupakan SYARAT pada MENGESAHKAN segala ibadah dan jikalau tiada mengetahuinya makna Dua Kalimah Syahadah itu, maka belum lagi dikatakan SAH amal ibadat yang lain itu. Hendaklah kita bersungguh-sungguh memahamkan makna Dua Kalimah Syahadah itu dan untuk memahaminya perlulah terlebih dahulu mengetahui segala Sifat yang WAJIB bagi Allah Ta'ala dan para Rasul-Nya serta segala Sifat yang MUSTAHIL pada keduanya dan segala yang HARUS pada keduanya itu. Oleh yang sedemikian wajiblah segala orang yang akhil baligh, laki-laki dan perempuan, merdeka atau hamba sahaya dan sebagainya mengenal segala Sifat yang wajib, yang mustahil dan yang harus pada Allah Ta'ala serta segala Rasul Allah itu sebagaimana sabda Nabi saw.: ‘ Awaluddin Ma'rifatullah ‘; Ertinya : " Pertama-tama Agama itu mengenal Allah ." Yakni mengenal segala yang wajib, yang mustahil dan yang harus bagi Zat dan Sifat Allah Ta'ala. Bukannya mengenal kepada diri Zat Allah dan ketentuan daerahNya dan tempatNya dan rupaNya, mustahil demikian itu dan adalah ditegah oleh Allah Ta'ala seperti firmanNya dalam Al-Quran Surah ‘Ali Imran ayat ke 30 ; Ertinya: "..telah dipertakuti Allah akan kamu pada mendapatkan kepada ZatNya itu.." Dan firmanNya dalam Surah Al-An'aam, ayat ke 103 ; Ertinya: "..Tiada mendapat akan Dia segala penglihatannya dan DiaNya yang boleh mendapat akan segala penglihatanNya. " Dan sabda Nabi saw: Ertinya: "..Maha Suci Tuhanku, tiadalah ku kenal Tuhanku akan sebenar-benar pengenal kami akan Tuhan ku.." Dan kata Saidina Abu Bakar; Ertinya: "..Lemah pendapat daripada yang mendapat akan yang didapat, itulah pendapat." Kata setengah Ulama'; Ertinya: " Tiap-tiap barang yang tersangka-sangka ia dengan segala sangka kamu itu dan kamu dapat akan dia dengan segala akal kamu itu, maka ia itu baharu jua seperti kamu." Maka nyatalah segala pengetahuan orang yang sesat itu yang menyangka-nyangka ia pada ‘itiqadnya Allah Ta'ala itu bertempat atau berupa atau boleh menyamakan Dia dengan sesuatu disangkakannya benar-benar DIRINYA itulah ALLAH TA'ALA. Maka ‘itiqad ilmu orang itu salah; yang lemah, besar menjadi kafir.(Na'uzubillah..) Maka hendaklah engkau fahamkan ia akan makna Kalimah Syahadah ini baik-baik dengan dalil Naqli iaitu dalil Al-Quran dan Hadis serta dalil Aqli' iaitu akal yang nurani pada mengambil nazar yang sahih pada menilik kejadian 7 petala langit dan 7 petala bumi. Siapa yang menjadikan dianya itu ? Bolehkah ia jadi dengan sendiri atau adakah ada orang lain yang boleh menjadikan dia atau tidak boleh menjadikan dia ? Demikian juga tilik pula oleh mu pada kejadian diri kita ini seperti firman Allah Ta'ala : Ertinya :"Katakanlah ya, Muhammad (kepada mereka) : ‘ Tilik oleh kamu semuanya apa-apa yang ada didalam tujuh petala langit dan bumi ". Maka adalah yang nyata kepada segala orang yang berakal itu tanda bekas Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala jua yang nyata; yakni bekas tanda Kuasa Allah dan KehendakNya juga yang nyata. Bukan langit dan bumi sahaja yang Allah Ta'ala suruh tilik, bahkan pada diri kita ini pun disuruh tilik sebagaimana firmanNya dalam Al-Quran : Ertinya: " Pada diri kamu itu, mengapakah tiada kamu tilik..? " Yakni pada kejadian diri kamu ini mengapakah maka tiada kamu membicarakan. Dan lagi firman Allah Ta'ala : Ertinya: " Lagi akan Kami perlihatkan akan segala tanda Kami taraf alam ini dan pada diri mereka itu hingga nyatalah bagi mereka itu bahawasanya Allah itu ADA (Ujud) sebenarnya ". Dan lagi firman-Nya : Ertinya: " Maka hendaklah dibicarakan oleh manusia itu daripada apa ia dijadikan itu; iaitu ia dijadikan daripada air yang terpancar keluar daripada antara sulbi bapanya dan antara tara'ib ibunya". Bukannya keluar itu daripada sulbi dan tara'ib yang (tanyir) ia keduanya itu iaitu Qudrat Allah Ta'ala dan Iradat juga kerana keduanya didalam perintah Qudart dan Iradat Allah Ta'ala. Maka adalah Qudrat Allah itu suatu SifatNya yang ‘Maudud' dengan dia mengadakan mumkin; daripada tidak ada kepada adanya dan daripada adanya kepada tidak ada. Dan Iradat Allah itu suatu SifatNya yang maudud dengan dia menentukan mumkin dengan setengah barang yang harus atau mumkin itu. Bukan semuanya yang harus itu ditentukan oleh Iradat itu seperti gerak dan diam; ada dengan tiada; panjang dengan pendek; besar dengan kecil; tebal dengan nipis; atas dengan bawah; kiri dengan kanan; hadapan dengan belakang dan lainnya. Maka semuanya itu harus balik bagi 'semumkin' ini tetapi mustahil boleh berhimpun dua yang berlawanan kepada 'semumkin' ini kerana yang ditentukan oleh Iradat Allah itu suatu daripada keduanya bukan keduanya. Demikian juga Firman Allah : Ertinya: "Maka tidakkah dilihat oleh kamu yakni tidakkah kamu lihat dan kamu bicarakan akan air mani yang kamu tempuhkan ke dalam rahim perempuan itu, kamukah menjadikan akan dia itu atau Kamikah yang menjadikan anak itu ?" Dan Firman-Nya : Ertinya: "Maka tiadakah kamu lihat akan benih yang kamu tanam itu, adakah kamu menumbuhkan akan dia atau Kamikah menumbuhkan akan dia ?" Dan lagi Firman-Nya : Ertinya: " Mengapa tiada menilik, membicarakan akan mereka itu kepada unta itu betapa dijadikan Allah akan dia dan tiada ditilik mereka itu kepada segala langit yang tujuh betapa ditinggikan akan dia dan tiadakah ditilik mereka itu kepada gunung, betapakah didirikan akan dia dan tiadakah ditilik mereka itu kepada bumi, betapakah dihamparkan akan dia. Maka ingatkan olehmu (ya, Muhammad) hanya sesungguhnya engkau itu mengingatkan saja tiada boleh kuasa engkau itu dengan mengerasi atas mereka itu. " Kata Syeikh Ibrahim Al-Qani didalam Kitabnya yang bernama : Ertinya: " Tilik olehmu kepada dirimu yakni bicarakan olehmu dahulu kepada kejadian dirimu kerana dirimu itu yang terlebih hampir tempat menilik." Perintah Allah Ta'ala darpada yan lainnya kemudian daripada sudah menilik kepada kejadian dirimu itu, maka berpindahlah engkau bagi menilik alam yang tinggi iaitu segala langit. Kemudian maka berpindahlah engkau bagi menilik alam yang indah itu. Ertinya: "Engkau dapatlah dengan menilik sekelian itu akan perbuatan tukang yang indah-indah perbuatannya tetapi dengan dialah berdiri tanda tidaknya dahulu dan baharu adanya ini." Ertinya: " Dan tiap-tiap barang yang harus itu baharu adanya daripada dahulu, niscaya mustahil atasnya itu sedia sekali-kali." Kerana itulah Hadis Nabi saw: Ertinya: " Fikirkan oleh kamu pada segala yang dijadikan Allah Ta'ala dan jangan kamu fikirkan pada diri Zat Allah Ta'ala ". Inilah kata Imam Sanusi.... Ertinya: " Bermula perbuatan itu baharu dan ia itulah bekas menunjukkan ia atas 4 nama :- i) Zat yang Hidup. ii) Zat yang Tahu iii) Zat yang Kuasa. iv) Zat yang Berkehendak. Ertinya: " Dan nama itu menunjukkan ia atas segala sifat; dan iaitu Hidup - dan jikalau tiada ZatNya itu Hidup, tiadalah bersifat Yang Hidup. Jikalau tiada ZatNya itu bersifat dengan Tahu, tiadalah bernama Zat Yang Tahu dan; Kuasa, jikalau tiada ZatNya itu bersifat dengan Kuasa, tiadalah bernama Zat Yang Kuasa dan; Mengkehendaki, jikalau tiada ZatNya bersifat dengan Mengkehendaki niscaya tiadalah bernama Zat Yang Mengkehendaki." Ertinya: " Dan segala sifat itu menunjukkan ia atas ZatNya kerana tiada berdiri segala sifat itu dengan sendirinya ". Maka nyatalah dengan firman Allah Ta'ala dan Hadis Rasulullah s.a.w. kata segala ulama' yang besar-besar itu bahawasanya Allah Ta'ala itulah menjadikan alam ini. Maka wajiblah kita ketahui akan wajib lagi nyata Ujud Zat Allah Ta'ala itu dan wajib Zat itu ersifat Qidam, ertinya Sedia adanya; Baqa' ertinya Kekal adanya Zat Allah Ta'ala; dan Mukhalafah tuhulilhawadis ertinya Menyalahi ada Zat Allah Ta'ala itu bagi segala yang baharu ini; Wahdaniah ertinya Esa Zat Allah Ta'ala itu ertinya ‘Tiada menduai bagi ZatNya dan Tiada yang menduai SifatNya dan Tiada yang menduai bagi PerbuatanNya. (Ketahui olehmu) hai segala orang yang belajar maka dengan kata kita serta ‘itiqadkan Nabi Muhammad itu Persuruh Allah wajib padanya siddiq, ertinya benar. Terkandunglah Iman kita aka segala malaikat dan Iman kita akan segala Nabi dan Iman kita akan segala Rasul dan akan segala Kitab yang diturunkan Allah kepada setengah Rasul itu iaitu 104 Kitab dan Iman kita kepada Hari yang kemudian iaitu Hari Qiamat. Maka terkandunglah sekelian yang tersebut itu semuanya pada kata kita: "MUHAMMAD RASULLAH", ertinya Muhammad itu Persuruh Allah Ta'ala, kerana Nabi Muhammad itu membenarkan ia akan sekelian itu. Maka nyatalah yang terkandung pada kata kita: ‘Muhammad itu Persuruh Allah Ta'ala ‘. Dan 18 Simpulan Iman kita dan ; 4 daripada yang wajib dan; 4 daripada yang mustahil lawan yang wajib itu menjadi ; 8 dan; 2 harus menjadi; 10 dan; 4 - Iman kita akan segala Malaikat dan segala Rasul dan akan segala Kitab dan akan segala Hari Qiamat, menjadi; 14 dan; 4 segala lawannya menjadi; 18 (Lapan Belas). Maka 18 ini dengan 50 dahulu pada kata; " LA ILLAHA ILLALLAH ", itu menjadi 68 Simpulan Iman kita. Maka terkandunglah pula sekelian itu pada kata ; " LA ILLAHA ILLALLAH , MUHAMMAD RASULULLAH " Ertinya: "Tiada Tuhan Melainkan Allah"," Nabi Muhammad itu Persuruh Allah " Maka tatkala sudah kita ketahui dan faham kita akan sekelian itu maka sempurnalah, sahlah kita kata ; "Asy-hadu al-La illa haillallah Wa-asy haduan-na Muhammaddar-Rasulullah" Ertinya: "Aku ketahuilah akan bahawasanya Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benar sembah, Melainkan Allah dan Aku ketahui akan bahawasanya Nabi Muhammad Rasulullah itu Persuruh Allah." Dan jikalau belum kita ketahui maknanya sekeliannya itu adalah perkataan kita itu berdusta juga adanya belum lagi ada pada kita Ma'rifat, ertinya ‘ Mengenal ‘. Maksiat lagi taklid juga, ertinya mengikut-ikut kata orang jua. Seperti Sabda Nabi s.a.w : Ertinya: " Apabila kamu ketahuilah terang seperti matahari nyatanya, maka naik saksilah kamu." Yakni tiada lagi syak dan tiada zan dan tiada waham, semata-mata yakinlah kamu. Maka daripada Nabi diambil qias oleh segala Ahli Sufi r.a pada bicara Zikirullah itu hendaklah dilihat nyata cahayanya terang didalam hati seperti cahaya matahari atau cahya bulan atau seperti emas atau seperti perak yang baru tiada karatan lagi; yakni tiada syak dan tiada zan dan tiada waham ertinya tiada {kuras}dan sangka lagi didalam hati. Nyata tersurat didalam hati itu yakni tetap teguhlah yakinnya dan pengenalannya akan imannya pada " La illaha illallah, Muhammad Rasulullah " itu yakni tasdiqnya akan dia didalam hatinya teguhlah dan tetaplah tiada berubah-ubah lagi kehendaknya itu. Telah diketahuilah serta fahamlah ia akan sekelian itu didalam hatinya. Bukannya ada tersurat, yang tersuratnya didalam hatinya daging sekepal yang bernama jantung itu ada Kalimat Allah atau Muhammad didalam jantung ia seperti ambilan orang salah. ** WALLAHHU ALAM ** |
|||||
OLEH : SYEIKH NADZIR AS SAGHIR
BERBAGAI-BAGAI JENIS AMAL ADALAH KERANA
BERBAGAI-BAGAI AHWAL (HAL-HAL)
Ini dalam memperkatakan tentang makrifat
tentang gambaran makrifat tetapi tidak dikatakan makrifat dan tidak
dihuraikan secara terus terang sebaliknya diperkatakan sebagai ahwal. Ahwal
adalah jamak bagi perkataan hal. Hikmat ini membawa erti hal membentuk
keadaan amal. Amal adalah perbuatan atau kelakuan lahiriah dan hal adalah
suasana atau kelakuan hati. Amal berkaitan dengan “lahiriah” manakala hal
berkaitan dengan “batiniah.” Oleh kerana hati menguasai sekalian anggota maka
kelakuan hati iaitu hal menentukan bentuk amal iaitu perbuatan lahiriah.
Dalam pandangan tasauf, hal diertikan
sebagai pengalaman rohani dalam proses mencapai hakikat dan makrifat. Hal
merupakan zauk atau rasa yang berkaitan dengan hakikat ketuhanan yang
melahirkan makrifatullah (pengenalan tentang Allah s.w.t). Oleh itu, tanpa
hal tidak ada hakikat dan tidak diperolehi makrifat. Ahli ilmu membina
makrifat melalui dalil ilmiah tetapi ahli tasauf bermakrifat melalui
pengalaman lansung tentang hakikat.
Sebelum memperolehi pengalaman hakikat,
ahli kerohanian terlebih dahulu memperolehi kasyaf iaitu terbuka keghaiban
kepadanya. Ada orang mencari kasyaf yang dapat melihat makhluk ghaib seperti
jin. Dalam proses mencapai hakikat ketuhanan kasyaf yang demikian tidak
penting. Kasyaf yang penting adalah yang dapat mengenali tipu daya syaitan
yang bersembunyi dalam berbagai-bagai bentuk dan suasana dunia ini. Kasyaf
yang menerima hakikat sesuatu, walau apa jua rupa yang dihadapi, penting bagi
pengembara kerohanian. Rasulullah s.a.w sendiri sebagai ahli kasyaf yang
paling unggul hanya melihat Jibrail a.s dalam rupanya yang asli dua kali
sahaja, walaupun pada setiap kali Jibrail a.s menemui Rasulullah s.a.w dengan
rupa yang berbeza-beza, Rasulullah s.a.w tetap mengenalinya sebagai Jibrail
a.s. Kasyaf yang seperti inilah yang diperlukan agar seseorang itu tidak
tertipu dengan tipu daya syaitan yang menjelma dalam berbagai-bagai rupa yang
hebat dan menawan sekalipun, seperti rupa seorang yang kelihatan alim dan
warak.
AL-ALIM .
Bila seseorang ahli kerohanian memperolehi
kasyaf maka dia telah bersedia untuk menerima kedatangan hal atau zauk iaitu
pengalaman kerohanian tentang hakikat ketuhanan. Hal tidak mungkin diperolehi
dengan beramal dan menuntut ilmu. Sebelum ini pernah dinyatakan bahawa tidak
ada jalan untuk masuk ke dalam gerbang makrifat. Seseorang hanya mampu
beramal dan menuntut ilmu untuk sampai hampir dengan pintu gerbangnya.
Apabila sampai di situ seseorang hanya menanti kurniaan Allah s.w.t,
semata-mata kurniaan Allah s.w.t yang membawa makrifat kepada
hamba-hamba-Nya. Kurniaan Allah s.w.t yang mengandungi makrifat itu dinamakan
hal. Allah s.w.t memancarkan Nur-Nya ke dalam hati hamba-Nya dan akibat dari
pancaran itu hati akan mendapat sesuatu pengalaman atau terbentuk satu
suasana di dalam hati. Misalnya, pancaran Nur Ilahi membuat hati mengalami
hal bahawa Allah Maha Perkasa. Apa yang terbentuk di dalam hati itu tidak
dapat digambarkan tetapi kesannya dapat dilihat pada tubuhnya yang menggigil
hingga dia jatuh pengsan. Pancaran Nur Ilahi membuat hati mengalami hal atau
zauk atau merasai keperkasaan Allah s.w.t dan pengalaman ini dinamakan
hakikat, iaitu hati mengalami hakikat keperkasaan Allah s.w.t. Pengalaman
hati tersebut membuatnya berpengetahuan tentang maksud Allah Maha Perkasa.
Jadi, pengalaman yang diperolehi daripada zauk hakikat melahirkan pengetahuan
tentang Tuhan. Pengetahuan itu dinamakan makrifat. Orang yang berkenaan
dikatakan bermakrifat terhadap keperkasaan Allah s.w.t. Oleh itu untuk
mencapai makrifat seseorang itu haruslah mengalami hakikat. Inilah jenis
makrifat yang tertinggi. Makrifat tanpa pengalaman hati adalah makrifat
secara ilmu. Makrifat secara ilmu boleh didapati dengan belajar, sementara
secara zauk didapati tanpa belajar(laduni). Ahli tasauf tidak berhenti setakat
makrifat secara ilmu malah mereka mempersiapkan hati mereka agar sesuai
menerima kedatangan makrifat secara zauk.
Ada orang yang memperolehi hal sekali
sahaja dan dikuasai oleh hal dalam tempuh yang tertentu sahaja dan ada juga
yang berkekalan di dalam hal. Hal yang berterusan atau berkekalan dinamakan
wisal iaitu penyerapan hal secara berterusan, kekal atau baqa. Orang yang
mencapai wisal akan terus hidup dengan cara hal yang berkenaan. Hal-hal
(ahwal) dan wisal boleh dibahagikan kepada lima jenis:
1 : Abid:
Abid adalah orang yang dikuasai oleh hal
atau zauk yang membuat dia merasakan secara bersangatan bahawa dirinya
hanyalah seorang hamba yang tidak memiliki apa-apa dan tidak mempunyai
sebarang daya dan upaya untuk melakukan sesuatu. Kekuatan, keupayaan,
bakat-bakat dan apa sahaja yang ada dengannya adalah daya dan upaya yang
daripada Allah s.w.t. Semuanya itu adalah kurniaan-Nya semata-mata. Allah
s.w.t sebagai Pemilik yang sebenar, apabila Dia memberi, maka Dia berhak
mengambil kembali pada bila-bila masa yang Dia kehendaki. Seorang abid
benar-benar bersandar kepada Allah s.w.t hinggakan sekiranya dia melepaskan
sandaran itu dia akan jatuh, tidak bermaya, tidak boleh bergerak, kerana dia
benar-benar melihat dirinya kehilangan apa yang datangnya dari Allah s.w.t.
Hal atau suasana yang menguasai hati abid itu akan melahirkan amal atau
kelakuan sangat kuat beribadat, tidak memperdulikan dunia dan isinya, tidak
mengambil bahagian dalam urusan orang lain, sangat takut berjauhan dari Allah
s.w.t dan gemar bersendirian. Dia merasakan apa sahaja yang selain Allah
s.w.t akan menjauhkan dirinya daripada Allah s.w.t.
2 : Asyikin:
Asyikin ialah orang yang mendapat asyik
dengan sifat Keindahan Allah s.w.t. Rupa, bentuk, warna dan ukuran tidak
menjadi soal kepadanya kerana apa sahaja yang dilihatnya menjadi cermin yang
dia melihat Keindahan serta Keelokan Allah s.w.t di dalamnya. Amal atau
kelakuan asyikin ialah gemar merenung alam maya dan memuji Keindahan Allah
s.w.t pada apa yang disaksikannya. Dia boleh duduk menikmati keindahan alam
beberapa jam tanpa berasa jemu. Kilauan ombak dan titikan hujan memukau
pandangan hatinya. Semua yang kelihatan adalah warna Keindahan dan Keelokan
Allah s.w.t. Orang yang menjadi asyikin tidak memperdulikan lagi adab dan
peraturan masyarakat. Kesedarannya bukan lagi pada alam ini. Dia mempunyai
alamnya sendiri yang di dalamnya hanyalah Keindahan Allah s.w.t.
3 : Muttakhaliq:
Muttakhaliq adalah orang yang mencapai
yang Haq dan bertukar sifatnya. Hatinya dikuasai oleh suasana Qurbi Faraidh
atau Qurbi Nawafil. Dalam Qurbi Faraidh, muttakhaliq merasakan dirinya adalah
alat dan Allah s.w.t menjadi Pengguna alat. Dia melihat perbuatan atau
kelakuan dirinya terjadi tanpa dia merancang dan campur tangan, bahkan dia
tidak mampu mengubah apa yang mahu terjadi pada kelakuan dan perbuatannya.
Dia menjadi orang yang berpisah daripada dirinya sendiri. Dia melihat dirinya
melakukan sesuatu perbuatan seperti dia melihat orang lain yang melakukannya,
yang dia tidak berdaya mengawal atau mempengaruhinya. Hal Qurbi Faraidh
adalah dia melihat bahawa Allah s.w.t melakukan apa yang Dia kehendaki.
Perbuatan dia sendiri adalah gerakan Allah s.w.t, dan diamnya juga adalah
gerakan Allah s.w.t. Orang ini tidak mempunyai kehendak sendiri, tidak ada
ikhtiar dan tadbir. Apa yang mengenai dirinya, seperti perkataan dan perbuatan,
berlaku secara spontan. Kelakuan atau amal Qurbi Faraidh ialah
bercampur-campur di antara logik dengan tidak logik, mengikut adat dengan
merombak adat, kelakuan alim dengan jahil. Dalam banyak perkara penjelasan
yang boleh diberikannya ialah, “Tidak tahu! Allah s.w.t berbuat apa yang Dia
kehendaki”.
Dalam suasana Qurbi Nawafil, pula
muttakhaliq melihat dengan mata hatinya sifat-sifat Allah s.w.t yang
menguasai bakat dan keupayaan pada sekalian anggotanya dan dia menjadi pelaku
atau pengguna sifat-sifat tersebut, iaitu dia menjadi khalifah dirinya
sendiri. Hal Qurbi Nawafil ialah berbuat dengan izin Allah s.w.t kerana Allah
s.w.t mengurniakan kepadanya kebolehan untuk berbuat sesuatu. Contoh Qurbi
Nawafil adalah kelakuan Nabi Isa a.s yang membentuk rupa burung dari tanah
liat lalu menyuruh burung itu terbang dengan izin Allah s.w.t, juga kelakuan
beliau a.s menyeru orang mati supaya bangkit dari kuburnya. Nabi Isa a.s
melihat sifat-sifat Allah s.w.t yang diizinkan menjadi bakat dan keupayaan
beliau a.s, sebab itu beliau a.s tidak ragu-ragu untuk menggunakan bakat
tersebut menjadikan burung dan menghidupkan orang mati dengan izin Allah
s.w.t.
4 : Muwahhid:
Muwahhid fana dalam zat, zatnya lenyap dan
Zat Mutlak yang menguasainya. Hal bagi muwahhid ialah dirinya tidak ada, yang
ada hanya Allah s.w.t. Orang ini telah putus hubungannya dengan kesedaran
basyariah dan sekalian maujud. Kelakuan atau amalnya tidak lagi seperti
manusia biasa kerana dia telah terlepas dari sifat-sifat kemanusiaan dan
kemakhlukan. Misalkan dia bernama Ahmad, dan jika ditanya kepadanya di
manakah Ahmad, maka dia akan menjawab Ahmad tidak ada, yang ada hanyalah
Allah! Dia benar-benar telah lenyap dari ke‘Ahmad-an’ dan benar-benar
dikuasai oleh ke‘Allah-an’. Ketika dia dikuasai oleh hal dia terlepas
daripada beban hukum syarak. Dia mungkin melaungkan, “Akulah Allah! Maha Suci
Aku! Sembahlah Aku!” Dia telah fana dari ‘aku’ dirinya dan dikuasai oleh
kewujudan ‘Aku Hakiki’. Walau bagaimana pun sikap dan kelakuannya dia tetap
dalam keredaan Allah s.w.t. Apabila dia tidak dikuasai oleh hal, kesedarannya
kembali dan dia menjadi ahli syariat yang taat. Perlu diketahui bahawa hal
tidak boleh dibuat-buat dan orang yang dikuasai oleh hal tidak berupaya
menahannya. Ahli hal karam dalam lakuan Allah s.w.t. Bila dia melaungkan ,
“Akulah Allah!” bukan bermakna dia mengaku telah menjadi Tuhan, tetapi
dirinya telah fana, apa yang terucap melalui lidahnya sebenarnya adalah dari
Allah s.w.t. Allah s.w.t yang mengatakan Dia adalah Tuhan dengan menggunakan lidah
muwahhid yang sedang fana itu.
Berbeza pula golongan mulhid. Si mulhid
tidak dikuasai oleh hal, tidak ada zauk, tetapi berkelakuan dan bercakap
seperti orang yang di dalam zauk. Orang ini dikuasai oleh ilmu tentang
hakikat bukan mengalami hakikat secara zauk. Si mulhid membuang syariat serta
beriman berdasarkan ilmu semata-mata. Dia berpuas hati bercakap tentang iman
dan tauhid tanpa beramal menurut tuntutan syariat. Orang ini bercakap sebagai
Tuhan sedangkan dia di dalam kesedaran kemanusiaan, masih gelojoh dengan
keinginan hawa nafsu. Orang-orang sufi bersepakat mengatakan bahawa sesiapa
yang mengatakan, “Ana al-Haq!” sedangkan dia masih sedar tentang dirinya maka
orang berkenaan adalah sesat dan kufur!
5 : Mutahaqqiq:
Mutahaqqiq ialah orang yang setelah fana
dalam zat turun kembali kepada kesedaran sifat, seperti yang terjadi kepada
nabi-nabi dan wali-wali demi melaksanakan amanat sebagai khalifah Allah di
atas muka bumi dan kehidupan dunia yang wajib diuruskan. Dalam kesedaran zat
seseorang tidak keluar dari khalwatnya dengan Allah s.w.t dan tidak peduli
tentang keruntuhan rumah tangga dan kehancuran dunia seluruhnya. Sebab itu
orang yang demikian tidak boleh dijadikan pemimpin. Dia mesti turun kepada
kesedaran sifat baharulah dia boleh memimpin orang lain. Orang yang telah
mengalami kefanaan dalam zat kemudian disedarkan dalam sifat adalah
benar-benar pemimpin yang dilantik oleh Allah s.w.t menjadi Khalifah-Nya
untuk memakmurkan makhluk Allah s.w.t dan memimpin umat manusia menuju jalan
yang diredai Allah s.w.t. Orang inilah yang menjadi ahli makrifat yang
sejati, ahli hakikat yang sejati, ahli tarekat yang sejati dan ahli syariat
yang sejati, berkumpul padanya dalam satu kesatuan yang menjadikannya Insan
Rabbani. Insan Rabbani peringkat tertinggi ialah para nabi-nabi dan Allah
s.w.t kurniakan kepada mereka maksum, sementara yang tidak menjadi nabi
dilantik sebagai wali-Nya yang diberi perlindungan dan pemeliharaan.
Ahwal (hal-hal) yang menguasai hati nurani
berbeza-beza, dengan itu akan mencetuskan kelakuan amal yang berbeza-beza.
Ahwal mesti difahami dengan sebenar-benarnya oleh orang yang memasuki latihan
tarekat kerohanian, supaya dia mengetahui, dalam amal yang bagaimanakah dia
mendapat kedamaian dan mencapai maksud dan tujuan, apakah dengan sembahyang,
zikir atau puasa. Dia mesti berpegang sungguh-sungguh kepada amal yang
dicetuskan oleh hal tadi, agar dia cepat dan selamat sampai ke puncak.
——————————————————————————
1:Gambaran, ingatan, tarikan dan keinginan
terhadap benda-benda alam seperti harta, perempuan, pangkat dan lain-lain.
2: Kehendak atau syahwat yang mengarahkan
perhatian kepada apa yang dikehendaki.
3: Kelalaian yang menutup ingatan terhadap
Allah s.w.t.
4: Dosa yang tidak dibasuh dengan taubat
masih mengotorkan hati.
Diri manusia tersusun daripada anasir
i.tanah,
ii.air,
iii.api dan
iv.angin.
Ia juga diresapi oleh unsur-unsur alam
seperti galian, tumbuh-tumbuhan, haiwan, syaitan dan malaikat. Tiap-tiap
anasir dan unsur itu menarik hati kepada diri masing-masing. Tarik menarik
itu akan menimbulkan kekacauan di dalam hati. Kekacauan itu pula menyebabkan
hati menjadi keruh. Hati yang keruh tidak dapat menerima sinaran nur yang
melahirkan iman dan tauhid. Mengubati kekacauan hati adalah penting untuk
membukakannya bagi menerima maklumat dari Alam Malakut. Hati yang kacau itu
boleh distabilkan dengan cara menundukkan semua anasir dan unsur tadi kepada
syariat. Syariat menjadi tali yang dapat mengikat musuh-musuh yang cuba
menawan hati. Penting bagi seorang murid yang menjalani jalan kerohanian
menjadikan syariat sebagai payung yang mengharmonikan perjalanan
anasir-anasir dan daya-daya yang menyerap ke dalam diri agar cermin hatinya
bebas daripada gambar-gambar alam maya. Bila cermin hati sudah bebas daripada
gambar-gambar dan tarikan tersebut, hati dapat menghadap ke Hadrat Ilahi.
Selain tarikan benda-benda alam, hati
boleh juga tunduk kepada syahwat. Syahwat bukan sahaja rangsangan hawa nafsu
yang rendah. Semua bentuk kehendak diri sendiri yang berlawanan dengan
kehendak Allah s.w.t adalah syahwat. Kerja syahwat adalah mengajak manusia
supaya lari dari hukum dan peraturan Allah s.w.t serta membangkang takdir
Ilahi. Syahwat membuat manusia tidak reda dengan keputusan Allah s.w.t.
Seseorang yang mahu menuju Allah s.w.t perlulah melepaskan dirinya dari
belenggu syahwat dan kehendak diri sendiri, lalu masuk ke dalam benteng aslim
iaitu berserah diri kepada Allah s.w.t dan reda dengan takdir-Nya.
Perkara seterusnya yang yang diperkatakan
sebagai ilmu hikmatialah junubbatin tidak suci dan dilarang melakukan ibadat
atau memasuki masjid. Orang yang berjunub batin pula tertegah dari memasuki
Hadrat Ilahi. Orang yang di dalam junub batin iaitu lalai hati, kedudukannya
seperti orang yang berjunub zahir, di mana amal ibadatnya tidak diterima.
Allah s.w.t mengancam untuk mencampakkan orang yang bersembahyang dengan
lalai (dalam keadaan berjunub batin) ke dalam neraka wil. Begitu hebat sekali
ancaman Allah s.w.t kepada orang yang menghadap-Nya dengan hati yang lalai.
Mengapa begitu hebat sekali ancaman Allah
s.w.t kepada orang yang lalai? Bayangkan hati itu berupa dan berbentuk
seperti rupa dan bentuk kita yang zahir. Hati yang khusyuk adalah umpama
orang yang menghadap Allah s.w.t dengan mukanya, duduk dengan tertib,
bercakap dengan sopan santun dan tidak berani mengangkat kepala di hadapan
Maharaja Yang Maha Agung. Hati yang lalai pula adalah umpama orang yang
menghadap dengan belakangnya, duduk secara biadab, bertutur kata tidak tentu
hujung pangkal dan kelakuannya sangat tidak bersopan. Perbuatan demikian adalah
satu penghinaan terhadap martabat ketuhanan Yang Maha Mulia dan Maha Tinggi.
Jika raja didunia murka dengan perbuatan demikian maka Raja kepada sekalian
raja-raja lebih berhak melemparkan kemurkaan-Nya kepada hamba yang biadab itu
dan layaklah jika si hamba yang demikian dicampakkan ke dalam neraka wil.
Hanya hamba yang khusyuk, yang tahu bersopan santun di hadapan Tuhannya dan
mengagungkan Tuhannya yang layak masuk ke Hadrat-Nya, sementara hamba yang
lalai, tidak tahu bersopan santun tidak layak mendekati-Nya.
Perkara yang ke empat adalah dosa-dosa
yang belum ditebus dengan taubat. Ia menghalang seseorang daripada memahami
rahsia-rahsia yang halus-halus. Pintu kepada Perbendaharaan Allah s.w.t yang
tersembunyi adalah taubat! Orang yang telah menyuci-bersihkan hatinya hanya
mampu berdiri di luar pintu Rahsia Allah s.w.t selagi dia belum bertaubat,
samalah seperti orang yang mati syahid yang belum menjelaskan hutangnya
terpaksa menunggu di luar syurga. Jika dia mahu masuk ke dalam Perbendaharaan
Allah s.w.t yang tersembunyi yang mengandungi rahsia yang halus-halus
wajiblah bertaubat. Taubat itu sendiri merupakan rahsia yang halus. Orang
yang tidak memahami rahsia taubat tidak akan mengerti mengapa Rasulullah
s.a.w yang tidak pernah melakukan dosa masih juga memohon keampunan sedangkan
sekalipun baginda s.a.w berdosa semuanya diampunkan Allah s.w.t. Adakah
Rasulullah s.a.w tidak yakin bahawa Allah s.w.t mengampunkan semua dosa-dosa
dan kesalahan-kesalahan baginda s.a.w (jika ada)?
Maksud taubat ialah kembali, iaitu kembali
kepada Allah s.w.t. Orang yang melakukan dosa tercampak jauh daripada Allah
s.w.t. Walaupun orang ini sudah berhenti melakukan dosa malah dia sudah
melakukan amal ibadat dengan banyaknya namun, tanpa taubat dia tetap tinggal
berjauhan dari Allah s.w.t. Dia telah masuk ke dalam golongan hamba yang
melakukan amal salih tetapi yang berjauhan bukan berdekatan dengan Allah
s.w.t. Taubat yang lebih halus ialah pengayatan kalimat:
“Laa Hau la wala quwata illa billah.”
Tiada daya dan upaya melainkan anugerah
Allah s.w.t.
“Inna Lillillahi wa-inna ilai-irajiun”
Kami datang dari Allah s.w.t dan kepada
Allah s.w.t kami kembali.
Segala sesuatu datangnya dari Allah s.w.t,
baik kehendak mahupun perbuatan kita. Sumber yang mendatangkan segala sesuatu
adalah Uluhiyah (Tuhan) dan yang menerimanya adalah ubudiyah (hamba). Apa
sahaja yang dari Uluhiyah adalah sempurna dan apa sahaja yang terbit dari
ubudiyah adalah tidak sempurna. Uluhiyah membekalkan kesempurnaan tetapi
ubudiyah tidak dapat melaksanakan kesempurnaan itu. Jadi, ubudiyah
berkewajipan mengembalikan kesempurnaan itu kepada Uluhiyah dengan memohon
keampunan dan bertaubat sebagai menampung kecacatan. Segala urusan
dikembalikan kepada Allah s.w.t. Semakin tinggi makrifat seseorang hamba
semakin kuat ubudiyahnya dan semakin kerap dia memohon keampunan dari Allah
s.w.t, mengembalikan setiap urusan kepada Allah s.w.t, sumber datangnya
segala urusan.
Apabila hamba mengembalikan urusannya
kepada Allah s.w.t maka Allah s.w.t sendiri yang akan mengajarkan Ilmu-Nya
yang halus-halus agar kehendak hamba itu bersesuaian dengan Iradat Allah
s.w.t, kuasa hamba sesuai dengan Kudrat Allah s.w.t, hidup hamba sesuai
dengan Hayat Allah s.w.t dan pengetahuan hamba sesuai dengan Ilmu Allah s.w.t,
dengan itu jadilah hamba mendengar kerana Sama’ Allah s.w.t, melihat kerana
Basar Allah s.w.t dan berkata-kata kerana Kalam Allah s.w.t. Apabila semuanya
berkumpul pada seorang hamba maka jadilah hamba itu Insan Sirullah (Rahsia
Allah s.w.t).
MAHA SUCI ALLAH YANG MENUTUPI RAHSIA
KEISTIMEWAAN (PARA WALI) DENGAN DIPERLIHATKAN SIFAT KEMANUSIAAN BIASA KEPADA
ORANG RAMAI DAN TERNYATA KEBESARAN KETUHANAN ALLAH S.W.T DALAM MEMPERLIHATKAN
SIFAT KEHAMBAAN (PADA PARA WALI-NYA). Orang yang jahil dan lemah imannya mudah
terlintas sangkaan apabila berhadapan kejadian yang luar biasa yang terzahir
daripada seseorang manusia. Nabi Ia a.s dilahirkan secara luar biasa, dan
padanya terzahir mukjizat yang luar biasa, menyebabkan segolongan manusia
menganggap beliau a.s sebagai anak Tuhan. Uzair yang ditidurkan oleh Allah
s.w.t selama seratus tahun dan dijagakan di kalangan generasi yang sudah
melupai Kitab Taurat, lalu Uzair membacakan isi Kitab Taurat dengan lancar.
Orang ramai pun menganggap Uzair sebagai luar biasa, lalu mengangkatnya
sebagai anak Tuhan. Orang ramai sering mengagungkan manusia yang memiliki
kebolehan yang luar biasa. Kadang-kadang cara pengagungan itu sangat
keterlaluan sehingga orang yang diagungkan itu didudukkan pada taraf yang
melebihi taraf manusia. Selain dianggap sebagai anak Tuhan, ada juga yang
dianggap sebagai penjelmaan Tuhan. Timbul juga penabalan sebagai Imam Mahadi
yang dijanjikan Tuhan. Kesan pemujaan sesama manusia banyak terdapat pada
lembaran sejarah. Pemujaan yang demikian disifatkan Allah s.w.t sebagai
mempertuhankan makhluk. Perkara ini berlaku kerana salah mentafsirkan
kejadian luar biasa yang terzahir pada orang berkenaan, walaupun mereka tidak
meminta diagungkan. Perkara luar biasa yang terjadi pada nabi-nabi dinamakan
mukjizat dan yang terjadi pada wali-wali dinamakan keramat. Mukjizat menjadi
sebahagian daripada bukti atau hujah kepada orang ramai tentang kebenaran
kenabian. Fungsi utama mukjizat adalah memperkuatkan keyakinan orang ramai
kepada seseorang nabi itu. Sesuai dengan fungsinya mukjizat berlaku secara
terbuka dan diketahui umum. Keramat pula merupakan kurniaan khusus kepada
para wali. Tujuan utamanya adalah untuk menambahkan keyakinan wali itu
sendiri. Ia bukan bertujuan untuk membuktikan kedudukan wali itu kepada orang
ramai. Kekeramatan banyak berlaku pada zaman akhir ini, jarang berlaku pada
zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabat, sedangkan para sahabat baginda s.a.w
adalah aulia Allah yang agung. Sebahagian daripada mereka telah pun
diistiharkan sebagai ahli syurga ketika mereka masih hidup lagi. Mereka sudah
memiliki iman yang sangat teguh, tidak perlu kepada kekeramatan untuk
menguatkannya. Jaminan syurga yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w tidak
membuat mereka mengurangkan khidmat bakti mereka kepada Allah s.w.t. Umat
yang akhir ini tidak memiliki hati sebagaimana umat pada zaman Rasulullah
s.a.w. Umat zaman akhir ini memerlukan kekeramatan sebagai penawar yang
menguatkan hati mereka. Oleh sebab kekeramatan itu lebih berguna untuk diri
sendiri, maka ia lebih banyak berlaku secara tersembunyi, hanya sebilangan
kecil yang menyaksikannya atau kadang-kadang tidak ada yang melihatnya. Sifat
kewalian dizahirkan kepada wali Allah itu sendiri sedangkan kepada orang
ramai dizahirkan sifat manusia biasa, hinggakan orang ramai tidak mengetahui
kedudukannya yang sebenar. Dengan demikian seseorang wali Allah itu diberi
layanan sebagai manusia biasa. Dia perlu hidup dan menguruskan kehidupan
seperti orang ramai. Perilakunya yang memakai sifat kemanusiaan biasa menjadi
contoh kepada orang ramai, bagaimana mahu menjalani kehidupan di dunia dengan
mentaati Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w menjalani kehidupan sebagai manusia
biasa di mana baginda s.a.w terpaksa mengikat perut dengan kain bagi menahan
lapar, padahal dengan hanya berdoa kepada Allah s.w.t baginda s.a.w boleh
menjadi kenyang tanpa makan. Para nabi dan para wali adalah manusia yang
menjadi model untuk diikuti oleh orang ramai. Jika mereka hidup secara
istimewa seperti bergerak secepat kilat dan kenyang tanpa makan, sudah tentu
tidak ada manusia yang dapat mengikut mereka. Oleh itu apabila Allah s.w.t
memakaikan sifat kehambaan seperti orang ramai kepada para nabi dan para
wali-Nya itu adalah bagi kebaikan manusia umum. Orang ramai boleh mengikut
contoh yang mudah dan tidak timbul pemujaan sesama manusia yang boleh membawa
kepada syirik.
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar