Martabat nafsu
Pengenalan
Oleh : Nur
Anwar
Dengan Nama
Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih.
Firman
Allah:
"Sesungguhnya
Kami telah menjadikan manusia dengan bentuk yang sebaik-baiknya"
Hadis
Qudsi,firmanNya:
"Sesungguhnya
manusia itu rahsiaKu dan Akulah yang menjadi rahsianya.Dan rahsia itu sifatKu
dan sifatKu tiada lain, Aku lah jua"
Mengenai soal
makrifat pula Allah berfirman dalam hadis Qudsi:
"Akulah
perbendaharaan yang tersembunyi.Aku ingin supaya dikenali(dimakrifati), maka
Aku jadikan alam ini,maka mereka makrifat kepadaKu"
FirmanNya
lagi:
"Sesungguhnya
Allah memrintahkan kamu (manusia) memulangkan amanah kepada yang berhak
(Allah)"
Jadi taraf
kemuliaan sesorang hamba Allah itu adalah bergantung sejauh mana taraf
makrifatnya kepada Allah. Sekiranya kita berjaya mencapai tahap sebenar-benar
makrifat jadilah kita sebaik-baik makhluk sebagaimana firmanNya:
"Sesungguhnya
yang beriman dan beramal soleh, mereka itu adalah sebaik baik
makhluk"
Tapi sebaliknya
sekiranya kita gagal untuk mengembalikan amanah untuk makrifat maka jadilah
kita sebagai mana yang di firmankan olehNya:
"Kemudian
Kami kembalikan dia di tempat yang serendah-rendahnya"
Dan firmanNya
lagi:
"Mereka
itu adalah seburuk-buruk makhluk"
Baik buruknya
manusia adalah bergantung kepada tahap-tahap kesucian batinnya atau
nafsunya.
Nafsu mempunyai
dua pengertian:
1. Suatu pengertian yang meliputi segala
tabiat-tabiat: spt. marah, nafsu berahi dan syahwat serta semua yang keji
seperti hasad dengki, riak, dendam, sum'ah dan sebagainya. Nafsu ini ada juga pada binatang. Tapi tiada
sama sekali pada malaikat. Sabda Rasulullah s.a.w:
"Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu
engkau yang terletak di antara dua lambung engkau"
2. Makna yang kedua adalah berkaitan
kejadian "latifah rabbaniyyah' iaitu sesuatu yang batin yang tidak dapat
dilihat dengan mata kasar sebaliknya ia adalah melibatkan soal-soal kerohanian.
Jenis-jenis nafsu
yang akan dihuraikan adalah:
1. Amarah
2. Lawammah
3. Mulhammah
4. Mutmainah
5. Radhiah
6. Mardhiah
7. Kamaliah
2. Lawammah
3. Mulhammah
4. Mutmainah
5. Radhiah
6. Mardhiah
7. Kamaliah
Nafsu
amarah
Amarah
adalah martabat nafsu yang paling rendah dan kotor di sisi Allah. Segala yang
lahir darinya adalah tindakan kejahatan yang penuh dengan perlakuan mazmumah
(kejahatan/keburukan). Pada tahap ini hati nurani tidak akan mampu untuk
memancarkan sinarnya kerana hijab-hijab dosa yang melekat tebal, lapisan lampu
makrifat benar-benar terkunci. Dan tidak ada usaha untuk mencari jalan
menyucikannya. Kerana itulah hatinya terus kotor dan diselaputi oleh pelbagai
penyakit.
Firman
Allah:
·
"Dalam hati mereka ada penyakit, lalu
ditambah Allah penyakitnya"
·
"Sesungguhnya nafsu amarah itu
sentiasa menyuruh manusia berbuat keji(mungkar)"
·
"Bahkan manusia itu hendak berbuat
maksiat terus menerus)"
Dalam kehidupan seharian
segala hukum hakam, halal-haram, perintah dan larangan tidak pernah di ambil
peduli. Malah buat kejahatan itu sudah sebati. Tidak ada penyesalan, malah
kadang-kadang bangga buat jahat. Contohnya dia berbangga dapat merosakkan anak
dara orang, bangga dengan kehidupan songsang, minum, berjudi, pergaulan bebas
malah jadi barat lebih dari orang barat. Bagi mereka pada peringkat nafsu ini,
konsep hidupnya adalah sekali, jadi masa mudalah untuk seronok sepuas-puasnya
tanpa mengenal batas-batas. Baik jahat adalah sama sahaja di sisinya tanpa ada
perasaan untuk menyesal. Malah kadang-kadang bila boleh buat jahat seolah-olah
terdapat perasaan lega dan puas. Itulah sebabnya kadang-kadang ada yang dapat
nak mengawalnya dari melakukan sesuatu yang jahat. Dah jadi hobi. Hatinya telah
dikunci oleh Allah sebagaimana firmanNya:
"Tidaklah
engkau perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsunya (amarah) menjadi
Tuhan dan dia disesatkan oleh Allah kerana Allah mengetahui (kejahatan hatinya)
lalu Allah mengunci mati pendengarannya (telinga batin) dan hatinya dan
penglihatannya (mata hatinya) diletak penutup."
Manusia pada
peringakat nafsu amarah ini bergembira bila menerima nikmat tetapi berdukacita
dan mengeluh bila tertimpa kesusahan. Firman Allah:
"Dan
apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia,nescaya mereka gembira
dengan rahmat itu.Dan apabila mereka ditimpa suatu musibah akibat kesalahan
tangan mereka sendiri, lantas mereka berputus asa."
Jelasnya pada
peringkat ini segala tindak tanduknya adalah menuju dan mengikut apa kehendak
syaitan yang mana telah dikuasai sepenuhnya olehnya(Syaitan). Rupa sahaja
manusia, tapi hati dikuasai syaitan.
Pada peringkat
ini, manusia itu tak makan nasihat. Tegurlah macam manapun. Dia tetap tak akan
berubah kecuali diberi hidayah olehNya.
Mereka tidak
pernah takut pada Allah dan hari pembalasan. Malah meremehkan lagi ada.
Mengejek dan mencemuh. Mereka tidak pernah peduli dengan ancaman Allah
seperti:
"Akan
dicampakkan ke dalam neraka jahanam dari golongan jin dan manusia yang
mempunyai hati tidak memrhati,mempunyai mata tidak melihat,mempunyai telinga
tidak mendengar.Mereka itu adalah binatang malah lebih hina dari binatang
kerana mereak termasuk di dalam golongan yang lalai".
Mereka suka
mencela orang lain, memperbodohkan kelemahan orang lain dan melihat dirinya
sendiri serba sempurna. Mereka tidak pernah menyandarkan hasil usahanya kepada
Allah. Mereka fikir apa sahaja kejayaan mereka adalah hasil titik peluh diri
sendiri.
Jiwa mereka pada
tahap ini adalah kosong dan hubungan dirinya dengan Allah boleh dikatakan tidak
wujud.
Dalam konteks
penerimaan ilmu, orang yang bernafsu amarah hanya berupaya menerima ilmu
diperingkat ilmu Qalam. Terutamanya yang mementingkan soal-soal lahiriah dunia
sahaja. Tak ada minat kepada pelajaran agama dan hari akhirat. Pada peringkat
tidak ada peluang sama sekali untuk menerima ghaib dan ilmu syahadah selagi
hatinya kotor dan tidak disucikan dengan pembersihan zikrillah yang mempunyai
wasilah bai'ah dengan Rasulullah s.a.w. Untuk membebaskan diri dari cengkaman
nafsu ini hendaklah menemukan jalan wasilah ilmu Rasulullah s.a.w dengan
menerima tunjuk ajar dari ahli zakir iaitu guru mursyid yang dapat memberikan
petua-petua penyucian diri dan penyucian jiwa yang mempunyai mata rantai dengan
Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah
s.a.w:
"Tiap sesuatu
ada alat penyucinya dan yang menyuci hati ialah zikir kepada Allah "
Pada tahap amarah
ini kalau berzikirpun hanya dibibir sahaja tanpa meresap ke dalam jiwa. Amarah
tidak mengenal sesiapa, malah ahli kitab sekalipun walaupun ada kelulusan
Azhar, walupun berserban dan berjubah. Amarah tidak pernah takut dengan itu
semua malah lagi senang ia menyerang. Yang ia takut hanyalah zikrillah.
Sabda Rasulullah
s.a.w:
"Sesungguhnya
syaitan itu telah menaruh belalainya pada hati manusia, maka apabila manusia
itu berzikir kepada Allah , maka mundurlah syaitan dan apabila ia lupa, maka
syaitan itu menelan hatinya"
Nafsu
lawwamah
Nafsu
lawwamah ialah nafsu yang selalu mengkritik diri sendiri bila berlaku suatu
kejahatan dosa atas dirinya. Ianya lebih baik sedikit dari nafsu amarah. Kerana
ia tidak puas atas dirinya yang melakukan kejahatan lalu mencela dan mencerca
dirinya sendiri. Bila buat
silap dia lebih cepat sedar dan terus kritik dirinya sendiri. Perasaan ini
sebenarnya timbul dari sudut hatinya sendiri bila buat dosa, secara automatik
terbitlah semacam bisikan dilubuk hatinya. Inilah yang di katakan lawwamah.
Bisikan hati seseorang akan melarang dirinya melakukan sesuatu yang keji timbul
secara spontan bila terqosad sahaja dihatinya. Cepat rasa bersalah pada Allah
Rasulullah atas keterlanjurannya. Ianya ibarat taufik dan hidayah Allah untuk
memimpinnya kembali dari kesesatan dan kesalahan kepada kebenaran dan jalan
yang lurus. Rasulullah s.a.w bersabda:
·
"Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada
seseorang, maka Allah akan menjadikan untuknya penasihat dari hatinya
sendiri"
·
"Barangsiapa yang hatinya menjadi penasihat
baginya, maka Allah akan menjadi pelinding ke atasnya."
Tapi bila seseorang
itu meningkat ke martabat nafsu lawwamah tapi tidak mematuhi isyarat lawwamah
yang memancar di hatinya, maka lama-kelamaan isyarat ini akan padam dan malap.
Hingga jatuhlah kembali pada tahap nafsu amarah kembali. Sebab itu
kadang-kadang kita tengok sekejap orang tu baik, sekejap berubah jahat kembali.
Kemudian berubah balik. Inilah bolakan hati yang di sebabkan oleh keadaan
nafsunya yang berubah-ubah.
Firman
Allah:
·
"Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti
(suruhan jahat) mereka setelah datang ilmu (isyarat lawwa-mah) kepadamu,
sesungguhnya kamu termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim"
·
"Sesungguhnya petunjuk Allah ialah
petunjuk yang sebenarnya.Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan (jahat
dan keji) mereka , setelah ilmu diperolehi (datang kepadamu) maka Allah tidak
lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu".
Pada tahap
lawwamah ini masih lagi bergelumang dengan sifat-sifat mazmumah tapi jumlahnya
mulai berkurang sedikit. Keinsafan memancar. Sekiranya dia terus mematuhi
isyarat lawwamah yang ada, sedikit demi sedikit sifat-sifat keji dapat
dihapuskan. Pada peringkat ini
dia banyak meneliti diri sendiri dan merenung segala kesilapan yang lampau.
Bila perasaan menyesal datang, orang-orang pada peringkat sangat mudah
mengeluarkan air mata penyesalan. Kerap menangis dalam solat, atau bila
sendirian, sewaktu berzikir, bersolawat. Air matanya bukanlah disengajakan
tetapi berlaku secara spontan. Inilah dikatakan sebagai tangisan diri. Pada
peringkat ini mula banyak mengkaji dan meneliti alam dan kejadian. Malah
sentiasa membandingkan sesuatu dengan dirinya. Mereka juga menjadi gila untuk
beribadat dan cenderung kepada perbincangan berkaitan soal mengenal diri dan
mula jemu dengan persoalan yang tidak berkaitan dengan agama. Perubahan ini
boleh jadi mendadak sekiranya kita terjun ke alam tasauf.
Rasulullah s.a.w bersabda:
·
"Bahawasanya
orang-orang mukmin itu perhatiannya pada solat, puasa dan ibadat dan orang
munafik itu perhatiannya lebih kepada makanan dan minuman seperti halnya
binatang"
·
"Sedikit
taufik adalah lebih baik dari banyak berfikir dan berfikir perkara duniawi itu
mendaruratkan dan sebaliknya berfikir perkara agama pasti mendatangkan
kegembiraan"
Pada tahap ini sudah mementingkan akhirat dari
dunia.
Namun begitu walau nak dibandingkan dengan amarah
ia lebih tinggi sedikit, namun sekali-sekala ia tidak terlepas juga dari jatuh
kedalam jurang dosa dan kejahatan.Imannya masih belum kuat.Namun ia cepat sedar
dan cepat beristigfar minta ampun kepada Allah.
Firman
Allah:
"Aku bersumpah
dengan nafsu lawwamah"
Sebagai contoh
kalau tertinggal sembahyang terdapat perasaan kecut hati dan cepat menyesal
sehingga terus pergi kadha.
Antara sifat nafsu
lawwamah adalah:
1. Mencela diri
sendiri
2. Bertafakur dan berfikir
3. Membuat kebajikan kerana ria
4. Kagim pada diri sendiri yakni 'ujub
5. Membuat sesuatu dengan sum'ah -agar dipuji
6. Takjub pada diri sendiri
2. Bertafakur dan berfikir
3. Membuat kebajikan kerana ria
4. Kagim pada diri sendiri yakni 'ujub
5. Membuat sesuatu dengan sum'ah -agar dipuji
6. Takjub pada diri sendiri
Sesiapa yang merasa berdegup di hati sifat
seperti di atas masih lagi berada pada tahap nafsu lawwamah. Ianya adalah
terdapat pada kebanyakan orang awam .
Harus kuat berzikir lagi untuk menembus dan
menyucikan sisa-sisa karat hati. Zikir pada peringakat nafsu ini masih lagi
dibibir tetapi kadang-kadang sudah mulai meresap masuk ke lubuk hati tapi dalam
keadaan yang tidak istiqamah. Pada peringkat ini memang sudah timbul gila
beribadat sehingga kadang-kadang merasa dirinya ringan dan melayang,
kadang-kadang macam hilang dirinya. Rasa semacam semut berderau diseluruh
tubuhnya terutama pada bahagian tulang belakang dan tangannya. Keadaan
beginilah menimbulkan keasyikan yang menyeronokkan dengan amalan zikir dan
ibadat lain.
Pada pringkat ini sudah boleh menerima sedikit
ilham hasil dari zauk dan kadang-kadang mengalami mimpi yang perlu ditafsir
kembali oleh guru. Bila berterusan dengan petua dan amalan yang diberi oleh
guru InsyaAllah nafsunya lawwa-mah ini akan meningkat kepada tahap
seterusnya.
Nafsu mulhamah
Nafsu ini lebih baik dari amarah dan
lawwa-mah.Nafsu mulhamah ini ialah nafsu yang sudah menerima latihan beberapa
proses kesucian dari sifat-sifat hati yang tercemar melalui latihan sufi/
tariqat/ amalan guru lainnya yang mempunyai sanad dari Rasulullah
s.a.w.Kesucian hatinya telah menyebabkan segala lintasan kotor atau
khuatir-khuatir syaitan telah dapat dibuang dan diganti dengan ilham dari
malaikat atau Allah.
Firman Allah:
"Demi nafsu (manusia) dan yang
menjadikannya (Allah) lalu diilhamkan Allah kepadanya mana yang buruk dan mana
yang baik, sesungguhnya dapat kemenanganlah orang yang menyucinya (nafsu) dan
rugilah (celakalah) orang yang mengotorkannya(nafsu)
Makam nafsu ini juga dikenali dengan nafsu
samiah. Pada pringkat ini amalan baiknya sudah mengatasi amalan kejahatannya.
Sifat mazmumah telah diganti dengan mahmudah. Sikap beibadat telah tebal dan
amalan guru terus diamalkan dengan lebih tekun lagi.
Pada penyesalan pada peringakat lawwamah tadi terus bersebati di dalam jiwa. Isyarat lawwamah sentiasa subur. Sesungguhnya taubat orang peringkat mulhamah ini adalah "taubatan nasuha". Bukan shaj di mulut tetapi hakiki.
Pada penyesalan pada peringakat lawwamah tadi terus bersebati di dalam jiwa. Isyarat lawwamah sentiasa subur. Sesungguhnya taubat orang peringkat mulhamah ini adalah "taubatan nasuha". Bukan shaj di mulut tetapi hakiki.
Dalam kehidupan sudah terbina satu skap yang
baik,tabah menghadapi dugaan, bila terlintas sesuatu yang ke arah maksiat
cuba-cuba memohon kepada perlindungan dari Allah.
Firman Allah:
"Dan jika kamu ditimpa sesuatu
godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha
Mendengar dan Maha Mengetahui.Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa , bila
mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketiak itu
juga mereka melihat kesalahan-kesalahan."
Sabda Rasulullah S.a.w:
"Barangsiapa yang merasa gembira dengan
kebaikannya dan merasa susah (gelisah) dengan kejahatan yang dilakukan, maka
itu orang-orang mukmin"
Zikir pada tahap ini telah menyerap kedalam
lubuk hatinya bukan sekadar berlewa-lewa dibir sahaja lagi. Malah sudah
menerima hakikat nikmat zikir dan zauk. Bila disebur nama Allah rindunya sangat
besar, berderau darahnya dan gementar tubuhnya tanpa disengajakan.
Firman Allah:
"Sesungguhnya orang-orang
mukmin itu, bagi mereka apabila sahaja disebut nama Allah, nescaya gementarlah
seluruh hati mereka"
Perasaan ini terus
menjalar sehingga bertemu kekasihnya.
Antara sifat-sifat
yang bernafsu mulhamah:
1. Sifat-sifat
ketenangan,lapang dada dan tidak putus asa.
2. Tak sayangkan harta
3. Qanaah.
4. Berilmu laduni
5. Merendah diri/ tawwadu'
6. Taubat hakiki
7. Sabar hakiki
8. Tahan ujian dan menanggung kesusahan
2. Tak sayangkan harta
3. Qanaah.
4. Berilmu laduni
5. Merendah diri/ tawwadu'
6. Taubat hakiki
7. Sabar hakiki
8. Tahan ujian dan menanggung kesusahan
Mereka pada tahap
ini mulai masuk ke sempadan maqam wali yakni kerapkali mulai mencapai fana yang
menghasilkan rasa makrifat dan hakikat (syuhud) tetapi belum teguh dan
kemungkinan untuk kembali kepada sifat yang tidak baik masih ada. Kebanyakan
orang cepat terhijab pada masa ini kerana terlalu asyik dengan anugerah Allah
padahal itu hanyalah ujian semata-mata.
Dalam konteks ilmu
pula mereka bukan sahaja menguasai ilmu qalam malah sudah dapat menguasai ilmu
ghaib menerusi tiga cara laduni iaitu nur, cara tajalli dan cara laduni di
peringakat sir. Yang dimaksudkan dengan laduni peringkat sir ialah menerusi
telinga batin yang terletak ditengah-tengah kepala yang biasanya dipanggil
bahagian tanaffas. Suara yang
diterima amat jelas sekali. Tak ubah seperti mendengar suara telefon. Pada masa
yang sama pendengaran zahir tetap tidak terganggu walaupun masa menerima laduni
sir itu ada kawan berbual. Biasanya suara ghaib itu adalah waliyulah atau ambia
yang merupaka guru-guru ghaib yang bertugas mengajar ilmu ghaib pada mereka
yang diperingkat mulhamah. Tapi perlu ingat guru murysid zahir kita tetap guru.
Malah Guru mursyid kita sebenarnya telah berkomunikasi terlebih dahulu dengan
guru-guru ghaib ini. Sebab tu kalau tak ada murysid kita akan terpedaya dengan
syaitan dan jin yang menyamar. Pembukaan telinga batin ini pada awalnya berlaku
seakan suatu bisikan suara yang dapat dibahagian dalam anak telinga, dimana
pada permulaannya merasa berdesing. Kemudian barulah dapat dengar jelas.
Zikir tetap meningkat. Pada peringkat inilah
Allah berfirman:
"Orang yang beriman dan hati
mereka menjadi tenteram dengan berzikir kepada Allah. Ingatlah hanya dengan
berzikir kepada Allah sahajalah hati menjadi tenteram".
Nafsu mutma'innah
Inilah peringkat/ martabat nafsu yang pertama
yang benar-benar direhai Allah seperti yang saudara kita nyatakan di atas. Yang
layak masuk syurga Allah. Maknanya siapa sampai pada maqam ini bererti syurga
tetap terjamin, InsyaAllah. Hakikat inilah yang difirmankan Allah:
"Wahai orang yang berjiwa /
bernafsu mutmainnah,pulanglah kepangkuan Tuhanmu dalam keadaan redhai meredhai
olehNya dan masuklah ke dalam golongan HAMBAKU dan masuklah ke dalam
syurgaKU".
Pada peringkat ini jiwa mutmainnah merasakan
ketenagan hidup yang hakiki yang bukan dibuat-buat. Tidak ada lagi perasaan
gelisah. Semuanya lahir dari tauhidnya yang tinggi dan mendalam. Tauhid yang
sejati dan hakiki. Tidak ada lagi perbezaan senang dengan susah baginya sama
sahaja. Pada maqam inilah permulaan mendapat darjat wali kecil.
Antara sifat-sifat
maqam ini adalah:
1. Taqwa yang
benar.
2. Arif
3. Syukur yang benar
4. Tawakkal yang hakiki
5. Kuat beribadat
6. Redha dengan ketentuan Allah
7. Murah hati dan seronok bersedekah.
8. Dan lain-lain sifat mulia yang tidak dibuat-buat.
2. Arif
3. Syukur yang benar
4. Tawakkal yang hakiki
5. Kuat beribadat
6. Redha dengan ketentuan Allah
7. Murah hati dan seronok bersedekah.
8. Dan lain-lain sifat mulia yang tidak dibuat-buat.
Pada maqam ini
biasanya(walaupun tidak semestinya), akan adanya keramat-keramat yang luar
biasa serta mendapat ilmu dengan tak payah belajar sebab sudah dapat mengesan
rahsia-rahsia dari LohMahfuz. Adanya sifat lidah masin. Apa yang keluar dari
mulut bukan sembarangan lagi bahkan menerusi yang dipanggil sebagai 'inkisaf'.
Mereka sudah menguasai ilmu peringkat nur, tajalli, sir dan juga sirussir,
iaitu lebih tinggi dari maqam mulhamah. Yang dikatakan menerusi sirussir ialah
cara penerimaan dengan telinga dan mata batin. Kalau mulhammah tadi baru
terbuka dengan telinga batin tanpa mata batin. Dengan mata batin inilah dia
berupaya melihat sesuatu yang ghaib yang tak mampu dilihat oleh mata biasa
kita. Malah dapat melihat sesuatu yang akan berlaku pada masa akan datang.
Betul-betul macam melihat TV. Malah siap boleh rewind lagi. Kalau guru kita nak
lihat sejarah hidup kita yang lalu biasanya dia akan memrhati rakaman hidup
kita dan mengesan dimana kesilapan kita dan memberi petua untuk membetulkannya.
Kalau mencuri disuruhnya kita memulangkan kembali serta minta halal dan maaf,
dan sebagainya lagi. Namun begitu dia tetap akan menjaga aib muridnya kepada
orang lain. Perlu dingat pada peringkat ini dia tidak terganggu penglihatan dan
pendengaran zahirnya pada masa sama melihat dan mendengar yang batin walaupun
duduk di kedai kopi bersama-sama orang lain. Melalui penerimaan sirussir ini dia berupaya melihat alam barzakh,
menjelajahi alam alam malakut. Keyakinan mereka sudah pada tahap ainul yakin
dan haqqul yakin.
Fana juga boleh berlaku yang dikenali sebagai "fana qalbi" iaitu merupakan penafian diri ataupun menafikan maujud dirinya dan diisbatkan kepada wujudnya Allah semata-mata.Inilah peringkat yang kita bincangkan dulu mengenai LAA MAUJUD ILLALLAH. Keadaan inilah yang digambarkan Allah:
Fana juga boleh berlaku yang dikenali sebagai "fana qalbi" iaitu merupakan penafian diri ataupun menafikan maujud dirinya dan diisbatkan kepada wujudnya Allah semata-mata.Inilah peringkat yang kita bincangkan dulu mengenai LAA MAUJUD ILLALLAH. Keadaan inilah yang digambarkan Allah:
"Semua yang ada adalah fana
(tiada wujud hakikinya).Dan yang kekal(baqa) itu adalah wajah Tuhanmu yang
mempunyai kebesaran dan kemuliaan"
Namun fana qalbi ini tidaklah kekal.
Nafsu radhiah
Maqam ini dinamakan radhiah kerana perasaan
keredhaan pada segala ketentuan dan hukuman Allah. Pada maqam ini sudah tidak
ada rasa takut dengan pada bala Allah dan tak tahu gembira dengan nikmatNya.
Sama sahaja. Apa yang penting Allah redha padaNya. Itu kalau sakitpun dah tak
perlu kepada ubat, sebab bagi dia sakit itulah nikmat kerana dia merasa makin
dekat dengan tuhannya. Wang ringgit sudah sama dengan daun kayu. Emas
sama dengan tanah. Dunia sudah dipandang kecil , malah sudah tidak dipandang
lagi sebaliknya dunia yang datang kepadanya.
Firman
Allah:
"Sesungguhnya wali-wali Allah itu tak rasa ketakutan dan tak pernah rasa kerungsingan di atas mereka".
"Sesungguhnya wali-wali Allah itu tak rasa ketakutan dan tak pernah rasa kerungsingan di atas mereka".
Ini kerana nur
syhuhud sudah sebati dalam jiwa mereka. Alam sekeliling seperti cermin yang
boleh mereka melihat Allah setiap ketika. Ini adalah maqam musyahadah tahap
ihsan seperti hadis Rasulullah s.a.w:
"Hendaklah kamu menyembah Allah sebagaimana kamu melihatNya..."
"Hendaklah kamu menyembah Allah sebagaimana kamu melihatNya..."
INi adalah maqam
wali dalam martabat khawas.
Pada masa inilah
apa yang diisyaratkan oleh rasulullah s.a.w:
"Takutilah akan firasat orang mukmin, bahawasanya orang-orang mukmin itu melihat dengan Nur Allah".
Pada tahap radhiah ini ,ia melihat melalui basyirahnya, merenung dengan kasyafnya , bertindak melalui perintah ilmu laduninya.Mulutnya dan doanya sangat mustajab.'Barang dipinta barang jadi"
"Takutilah akan firasat orang mukmin, bahawasanya orang-orang mukmin itu melihat dengan Nur Allah".
Pada tahap radhiah ini ,ia melihat melalui basyirahnya, merenung dengan kasyafnya , bertindak melalui perintah ilmu laduninya.Mulutnya dan doanya sangat mustajab.'Barang dipinta barang jadi"
Orang dimaqam ini
kadang-kadang perbuatannya menyalahi syariat.Percakapan kadang-kadang
menyinggung orang biasa yang tak faham tapi dikeluarkan tanpa sengaja.Masih
lagi mengalami fana qalbi.tapi tidak menentu.Hidupnya ibarat dilambung gelora
cinta seolah terapung bersama-sama Allah.Hanya memandang dan menyaksikan
sesuatu bahawa tiada suatu yang wujud di dunia ini melainkan wajah Allah
semata-mata:
Firman
Allah:
"Di mana saja kamu menghadap, maka disitulah wajah Allah
"Di mana saja kamu menghadap, maka disitulah wajah Allah
Itu yang terjadi
pada Al Junaid:Tiada apa dalam jubahku, melainkan Allah.
Mereka sudah
memandang yang banyak kepada satu.Keadaan inilah boleh menimbulkan fitnah,
malah kadang-kadang orang akan anggap gila. Inilah maqam Ana'al Haq-Mansur
Al-Hallaj.
Zikir pada
peringkat ini adalah secara 'khafi' yang telah meliputi seluruh anggota zahir
dan batinnya. Pada peringkat inilah kulit berzikir, daging berzikir, tulang
berzikir, malah semuanya berzikir. Tu yang jadi darah Al-Hallaj membentuk
tulisan Allah lalu keluar zikir, malah kematian wali-wali seperti Tok Ku Paloh,
masih lagi terdengar zikir di dadannya. Kadang-kadang mereka dijemput
menjelajah alam ghaib kubra yang diluar akal manusia. Malah mereka di ajar ilmu
tinggi yang lebih canggih dari manusia biasa yang boleh dicapai oleh zaman
moden ini. Mereka boleh buat perhubungan secara langsung dengan para rasul,
nabi, ambia dan waliyullah yang lain. Mereka menuntut ilmu dengan aulia macam
berbincang dengan kawan melalui handphone, malah boleh berinteraksi
beramai-ramai walaupun masing-masing berada di berbeza tempat.
Sifat-sifatnya:
1. Ikhlas
2. Warak
3. Zahid
4. Dan lain-lain lagi yang baik yang ada pada maqam sebelum ini.
1. Ikhlas
2. Warak
3. Zahid
4. Dan lain-lain lagi yang baik yang ada pada maqam sebelum ini.
Nafsu
mardhiah
Pada
peringkat ini segala yang keluar darinya semuanya telah diredhai Allah.
Perilakunya, kata-katanya, diamnya semuanya dengan keredaan dan keizinan Allah
belaka. Akan keluar keramat yang luar biasa. Mereka sudah menanam ingatan pada
Allah diteras lubuk hati mereka menerusi cara "khafi-filkhafi",
maknanya secara penyaksiaan 'basitiah' iaitu penyaksian sifat ma'ani Allah yang
nyata dan dizahirkan oleh diriNya sendiri. Af'al diri mereka sudah dinafi dan
diisbahkan secara langsung kepada af'al Allah semata-mata.Jiwa mereka
betul-betul sebati, ingatan mereka terhadap Allah tidak sesaatpun berpisah
darinya. Penyaksiaan terhadap hak sifat Allah jelas baginya sehingga hilang
dirinya nya sendiri. Inilah dinyatakan sebagai Abu Yazib Bistami:
"Subha Inni.."
"Pandanglah
yang satu pada yang banyak"
Peringkat ini sudah tenggelam dalam fana
baqabillah. Pada peringkat inilah suka mengasingkan diri,tidak suka bergaul
lagi dengan makhluk.
Namun begitu ia mmepunyai kesedaran dua alam
sekaligus. Zahir dan batin. Dan ia akam kemabli normal seperti biasa. Kalau
peringkat sebelum ini mungkin sampai tak terurus.
Konsep perjalanannya lebih kurang dengan
radhiah.mereka berpegang kepada konsep:
Firman Allah:
Firman Allah:
"Apa yang di sisi kamu itu
pasti lenyap dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal".
Perkataan syatahah sudah hilang.Mereka suka
hidup nafsu nafsi.
Sabda Rasulullah s.a.w:
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Apabila kamu sekalian melihat seseorang
mukmin itu pendiam dan tenang , maka dekatilah ia.Sesungguhnya dia akan
mengajar kamu hikmah"
Menyentuh tentang zikirnya, zikirnya adalah
zikir rahsia, tidak lagi ada lafaz dengan lidah mahupun hati, tapi seluruh
anggota zahir dan batin mengucapkan dengan zikir rahsia yang didengar oleh
telinga batin di maqam tanaffas. Zikirnya tidak pernah terganggu dengan alam
zahir walaupun dia tengah bercakap atau buat apa sahajapun.
Firman
Allah:
"Orang-orang
berzikir kepada Allah sambil berdiri, sambil duduk dan dalam keadaan berbaring..."
Bagi mereka di
maqam ini setiap perbuatan, perkataan, penglihatan dan apa sahaja adalah
zikir.
Pada tahap ini
mempunyai kekeramatan yang amat luar biasan. Namun biasanya jarang sekali
menzahirkannya kelebihannya itu. Dari segi ilmu, mereka sudah memperolehi ilmu
semua peringkat sebelum ini iaitu nur, tajalli, sir, sirussir malah ditambah
lagi dengan cara tawasul/yaitu secara jaga dengan ambia dan waliyullah.
Kehadiran wali-wali kepada orang maqam mardiah ini lebih merupakan penghormatan
dan ziarah sahaja. sambil berbincang-bincang. Mereka berpeluang menjelajah
seluruh alam alam maya dan alam ghaib termasuk syurga, neraka dan sebagainya.
Mereka berupaya melawat bermacam-macam tempat samada dengan pecahan diri
batinnya atau dengan jasad sekali. Malah dalam satu masa boleh menjelma di
pelbagai tempat. Ini dipanggil "Khawa Fulkhawaf". Ianya berlaku tanpa
sengaja dan tanpa dapat dikawal
Sifat-sifatnya:
1. Redha dan rela
dengan apa-apa pemberian Allah
2. Lemah lembut pergaulannya
3. Elok dan tingginya budi
4. Lain-lain sifat terpuji maqam sebelum ini.
2. Lemah lembut pergaulannya
3. Elok dan tingginya budi
4. Lain-lain sifat terpuji maqam sebelum ini.
Nafsu
kamaliyyah
Maqam ini
adalah tertinggi. Maqam ini digelar sebagai "baqa billah", Kamil
Mukamil", Al Insan kamil kerana ia dapat menghimpunkan antara zahir dan
batin, yakni ruh dan hatinya kekal kepada Allah tetapi zahir tubuh kasarnya
tetap dengan manusia. Hati mereka kekal dengan Allah tak kira masa dan tempat,
tidur atau jaga sentiasa mereka bermusyahadah kepada Allah. Ini adalah maqam
khawas al khawas. Semua gerak geri mereka sudah jadi ibadat. Hatta berak
kencing mereka, tidur mereka dan sebagainya.
Ilmu mereka adalah
seperti yang dinyatakan oleh Imam Ghazali, ilham dan ilmu mukasyafah yang
diterima nya tidak bukan adalah sama dengan istilah wahyu semuanya datang terus
dari Allah. Cuma kalau Rasul dan Nabi di panggil Wahyu dan manusia biasa yang
kamil di panggil Ilham.
Saya rasa sekadar
ini lah yang termampu oleh saya. Mungkin ada kelemahan dan ketinggalan dalam
istilah atau pengertian. Wahai Tuan -tuan sila perbetulkan dan tambah lagi
mana-mana yang kurang.Mengenai kaedah zikir pada maqam-maqam saya rasa ada
saudara yang akan menghuraikanya berpandukan kaedah tariqat masing-masing.
InsyaAllah.
Semoga Allah
mengampun saya atas segala kesilapan. Dan harap memberi manfaat pada
semua.
Wallahu a'lam
Sumber
rujukan:
Al-Hikam
Ihya Ulumudin
Rahsia Mengenal Diri
Mengenal Diri Dan Wali Allah
Awarif al Ma'arif
Mengenal Ilmu Tasauf
Siapa Wali
Risalatul Qusyairiah
Sirrul Asrar
Perkembangan Tasauf dari Abab ke Abab
Al-Quran dan Al Hadis
Dan lain-lain
Serta pengalaman bersama dan tunjuk ajar Yang Amat Mulia Mursyid Tercinta
Ihya Ulumudin
Rahsia Mengenal Diri
Mengenal Diri Dan Wali Allah
Awarif al Ma'arif
Mengenal Ilmu Tasauf
Siapa Wali
Risalatul Qusyairiah
Sirrul Asrar
Perkembangan Tasauf dari Abab ke Abab
Al-Quran dan Al Hadis
Dan lain-lain
Serta pengalaman bersama dan tunjuk ajar Yang Amat Mulia Mursyid Tercinta
Tidak ada komentar:
Posting Komentar